Treść z prawami autorskimi. Nie kopiuj! Podlinkuj :-) Jesteś tutaj: GŁÓWNA > DUCHOWOŚĆ > MEDYTACJA

MEDYTACJA


Medytacja Czym jest medytacja? To jest pytanie, na które trudno jest znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Części ludziom ten termin kojarzy się z tajemniczymi praktykami religijnymi. Mają oni częściowo rację. Prawdą jest, że w wielu religiach świata stosuje się różnego rodzaju medytacje. Osoby bez wyznania także mogą korzystać z dobrodziejstw medytacji. Ta lecznicza metoda jest ponad wszelkie religie.
Medytacja może też być przez niektórych postrzegana jako stan nie myślenia. Oni również mylą się w swoim przekonaniu, a równocześnie mają rację. W różnych rodzajach medytacji rzeczywiście pozwalamy sobie uwolnić się od zbędnych myśli, ale są i takie jej formy, w których używamy słów lub emocji. Mogą to być: tak zwana medytacja z mantrą, modlitwa, czy kontemplacja.
Medytacja bywa uważana także za swego rodzaju koncentrację, jednak w przypadku medytacji jest to koncentracja zupełnie bezwysiłkowa. Tymczasem tradycyjna koncentracja kojarzy nam się ze stanem ogólnego napięcia. A przecież medytacja w każdej ze swoich form jest powiązana zawsze ze stanem bardzo głębokiego relaksu.
Medytacja nie jest fantazjowaniem ani stanem zawężenia umysłu - wprost przeciwnie, systematycznie ćwiczona zwiększa poczucie rzeczywistości i poszerza nasze postrzeganie świata.
Generalnie każda medytacja uczy być i działać "tu i teraz", zamiast nadmiernego zagłębiania się w przeszłości czy fantazjowania na temat przyszłości. Naszemu społeczeństwu (kulturze zachodniej) tego rodzaju aktywność bardzo się przyda, gdyż rzadko Europejczyk potrafi być właśnie "tu i teraz". Przeważnie, gdy je, to je i czyta gazetę, gdy z kimś rozmawia, to myśli zupełnie o czymś innym, a kiedy zasypia, zastanawia się, co przydarzy mu się jutro w pracy. Takie zachowania odrealniają człowieka. Medytacja przywraca zagubioną gdzieś w codzienności realność.

Pozytywne efekty medytowania

Medytacja Gdy rozważam pozytywne skutki uprawiania medytacji, zawsze przypomina mi się przypadek pewnej kobiety. Wyświetlano o niej kiedyś nawet film. Zachorowała ona na AIDS. Miała przed sobą zaledwie - według lekarzy - pół roku życia. Była matką dwóch córek. Za ostatnie pieniądze kupiła, czy też wynajęła, domek w spokojnej okolicy z widokiem na morze. Dokonała głębokiego przeglądu swoich postępków życiowych, wybaczyła tym, którzy ją kiedykolwiek skrzywdzili, pogodziła się z tym, co nieuniknione, a przede wszystkim wiele medytowała - przynosiło jej to duży spokój. Pewnego ranka, gdy przechadzała się, jak zwykle po plaży, nagle odczuła jedność ze wszystkimi istotami i z całym Wszechświatem... Było to dla niej bardzo mistyczne przeżycie. Od tamtej pory, co ją dziwiło, czuła się coraz lepiej i lepiej, aż w końcu poczuła intuicyjnie, że jest już całkowicie uzdrowiona. Odwiedziła swoich lekarzy, którzy po jej zbadaniu i sprawdzeniu najnowszych wyników jej badań, ze zdumieniem stwierdzili, że w jej organizmie nie ma już ani śladu choroby. Powtarzali potem jeszcze badania wielokrotnie i tak bardzo nie mogli uwierzyć, popierani swoim smutnym doświadczeniem, że ta kobieta została uzdrowiona z AIDS tylko przy pomocy leczenia emocji i regularnego uprawiania medytacji. Jako zdrowa już kobieta napisała potem książkę o tym, jak można wyleczyć się z AIDS. Przyniosła ona zapewne wiele pożytku niezliczonym ilościom ludzkich istnień.
Znany jest także przypadek Louise Hay, która między innymi za pomocą medytacji, wybaczania, wizualizacji i afirmacji uleczyła się z raka.

EFEKTY MEDYTACJI

Jakie mogą być inne zdrowotne efekty regularnej praktyki medytacyjnej? Jest ich całkiem sporo. A oto i one:
  • Zwiększa się poziom serotoniny w organizmie. Reguluje ona apetyt. Odpowiednia ilość tego związku zapobiega nagłym napadom tak zwanego wilczego głodu, sprzyja więc procesowi zdrowego chudnięcia. Ponadto podwyższeniu ulega popęd seksualny. Medytacja przeciwdziała też bezsenności i depresji.
  • Zmienia się częstotliwość fal mózgowych. Przeważnie występują tak zwane fale alfa znamionujące stan głębokiego relaksu.
  • Zmniejsza się ilość oddechów i są one pogłębione. Dzięki temu lepiej wykorzystujemy więc swoje płuca.
  • Jeśli cierpimy na nadciśnienie, dolegliwość ta zostanie zminimalizowana.
  • Reguluje się praca serca, zmniejszają więc wszelkie arytmie.
  • Łatwiej zasypiamy.
  • Łagodnieją wszelkie bóle, w tym migreny, bóle miesiączkowe.
  • Następuje likwidacja lekkich postaci depresji.
  • Zwiększa się odporność na stres.
  • Zwiększa się aktywność prawej półkuli mózgowej - tej, która jest odpowiedzialna za twórczość.
  • Następuje wyciszenie umysłu, uczucie pełnej harmonii i spokoju - regularnie i właściwie uprawiana medytacja przynosi nam po jakimś czasie taki spokój, że praktycznie nic i nikt nie jest w stanie go nam zaburzyć.
  • Podwyższeniu ulega poziom wrażliwości i empatii.
  • Łatwiej koncentrujemy się na zadaniach.
  • Po jakimś czasie potrzebujemy mniej snu.
  • Pamięć ulega sporej poprawie.
  • Bardziej akceptujemy siebie, a nasza samoocena zwiększa się.
  • Lęki zostają zneutralizowane.
  • Stajemy się bardziej twórczy.
  • Zwiększa się intuicja.
  • Mamy lepszy wgląd w siebie i swoje emocje.
  • Lepiej rozumiemy siebie i innych.
  • Poszerzamy swoją świadomość oraz poczucie bycia "tu i teraz".
  • Zmniejsza się poziom występowania lęków i obaw
  • Medytacja używana jest również z w psychoterapii. Wprowadza się ją także w postaci eksperymentu do niektórych więzień. Zauważono, że stosujący tę metodę więźniowie są stają się dużo mniej agresywni i rzadziej wracają po wyjściu na wolność na przestępczą ścieżkę.

  • Uwaga! Nie wolno medytować osobom z głębokimi zaburzeniami emocjonalnymi oraz psychicznie chorym. W ich przypadku medytacja mogłaby powodować "odfruwanie" w nierzeczywistość. Poza tym nie są oni gotowi na efekty emocjonalne, które mogą ich spotkać w procesie medytacji - na przykład na głęboki wgląd w siebie.

    Metody wprowadzania się w stan medytacji

    Jak medytować?

    Medytacja Przede wszystkim medytujemy w czystym, spokojnym, wywietrzonym miejscu o właściwej dla nas temperaturze, najlepiej 1-2 razy dziennie po 20-30 minut.
    Przed medytacją zadbaj o miłą, relaksującą atmosferę - możesz cicho włączyć swoją ulubioną muzykę relaksacyjną, zapalić świece, czy kadzidełko. Odpręż się i wybierz rodzaj medytacji.
    Możesz wybrać następujące metody wprowadzania się w stan medytacji:
    1. Medytacja na oddechu - to wprawienie się w stan relaksu poprzez koncentrację na oddechu.
    2. Medytacja z mantrą - jest najpopularniejszą metodą. Mantrą jest wymawianie słowa Om (czyta się je "aummm").
    3. Medytacja z afirmacją - afirmacja to pozytywne wyrażenie, które ma na celu pomóc uwolnić się od tego, co negatywne, i przygotować na przyjęcie tego, co dobre.
    4. Koncentracja. Są różne rodzaje koncentracji (w przypadku medytacji jest ona bezwysiłkowa).
    5. Kontemplacja. Kontemplować to znaczy jakby psychicznie łączyć się z czymś w jedno poprzez swój podziw i uwagę.
    6. Wizualizacja.
    7. Medytacja w ruchu. Obejmuje ona między innymi tai chi i qi gong. Może też nią być joga.
    8. Modlitwa.
    9. Różnego rodzaju techniki relaksacyjne.
    10. Medytacja właściwa - bez myślenia, wizualizacji. Stan pełnej relaksu uważności.

    Powyższy tekst jest fragmentem książki "Droga do zdrowia, harmonii i urody" (wydanie wkrótce) oraz kursu PRACA Z ENERGIAMI. Zapraszamy na kurs.

    Medytacja pokoju dla świata (dwóch serc):




    Masz pytania? Chcesz zapisać się na kurs? Skontaktuj się

    Telefon: 506-320-330 uwaga: (nie odbieram, kiedy prowadzę kursy - mam wtedy zwykle wyciszony telefon; po kursie oddzwaniam, o ile nie jest na to zbyt późno i jeśli zostaje mi wysłana wiadomość sms z prośbą o oddzwonienie).
    E-mail:
    Na wiadomości odpowiadam regularnie.
    Możesz też skorzystać z poniższego formularza:
    foxyform (name - imię, subject - temat, message - wiadomość, send message - wyślij wiadomość, antispam protection - wpisz w okienko obok tekst z obrazka - ochrona antyspamowa; czerwona gwiazdka - pola obowiązkowe).
    KURSY PRZEZ INTERNET - UCZ SIĘ WYGODNIE W DOMU!